Benauwde zege voor Handel

13 februari 2023 10:45

Na een indrukwekkende minuut stilte, uit respect voor de slachtoffers van de aardbevings-ramp in Turkije en Syrië, werd de bal aan het rollen gebracht. Te gast op D’n Eikenwal was EGS ’20, dat een te bescheiden plaats op de ranglijst bezet. De fusie-ploeg uit Escharen, Grave en Velp, bezorgde de blauwhemden een moeilijk middagje.

Handel startte stroef. Voor de gelegenheid speelde het met drie verdedigers. Maar daardoor oogde het achterin kwetsbaar. Jori Vermeulen had handen vol werk met de beweeglijke Myron van Dijk van EGS ‘20.

De blauwhemden waren slordig in de opbouw en leden snel balverlies. Dat was mede het gevolg van de energie en de passie die de gasten in de wedstijd pompten.

Na een kwartier kwam Handel goed weg. Jimmy Hendriks glipte op rechts handig door de blauw-witte afweer, maar zijn schot spatte tegen de verre paal.

Ook Jarda Gerrits was dichtbij. Vanaf de hoek van het strafschopgebied, krulde hij de bal rakelings voorlangs.

Het duurde ruim een half uur voor Handel de eerste vloeiende aanval op de mat legde. Maar dat was er dan ook een uit “het boekje”. Helaas bleef de beloning uit. En in de razendsnelle tegenstoot was EGS ’20 weer bijna succesvol. Wessel Kouwenberg verzuimde zijn kans te verzilveren.

Op slag van rust gooide Job Roijakkers er een onnavolgbare actie uit. Zijn knal vloog via een blok de lucht in, waar de EGS-doelman het leer schampte en Jeffrey Driessen uiteindelijk kon afronden. Helaas werd de Handelse feestvreugde verstoord. Na overleg met de grensrechter werd de treffer door scheidsrechter Yunus geannuleerd.

In het tweede bedrijf zat Handel beter in de wedstrijd. De mouwen werden opgestroopt en de strijd werd vooral gestreden op de “vijandelijke” helft. Uit een hoekschop van Geert van den Bosch, kegelde Jeffrey Driesen hoog over. Teun Graat trachtte op subtiele wijze vanaf rechts de keeper te verschalken. De bal verdween nèt aan de verkeerde kant van de paal.

Toch bleven het de gasten die bij vlagen het makkelijkst combineerden. Het was maar goed dat Mark van Erp, met kunst en vliegwerk, naderend onheil kon voorkomen. En ook keeper Tim van de Loo bewees zijn klasse, door in een reflex een ziedend schot onder uit de hoek te ranselen.

Maar het venijn, zo bleek, zat hem in de staart. Balder van Osch stoomde op over de rechterflank en slingerde de bal de doelmond in. Teun Graat was er als de kippen bij, plaatste zijn kruin tegen het leer en liet de keeper kansloos: 1 – 0

Die treffer bleek goud waard. Want hoewel het vertoonde spel geen reden was voor polonaise, harkten de blauwhemden, zwaarbevochten, wel de drie punten binnen.

Op zondag, 26 februari speelt Handel in de volgende bekerronde tegen klassegenoot Ysselsteyn. Aanvang op D’n Eikenwal 14:00 uur.