VOG Campagne

7 februari 2022 21:15

Beste vrijwilligers,

Vorig jaar zijn we gestart met de VOG-campagne, de reden hiervoor omdat er jaarlijks meerdere gevallen van bijvoorbeeld seksuele intimidatie binnen de sport aan het licht komen. Ondanks het feit dat we denken dat we onze vrijwilligers goed kennen, willen we de VOG als extra controlemiddel / bevestiging in gaan zetten.

We hebben inmiddels al diversen VOG-aanmeldingen en verklaringen ontvangen, echter nog niet van al onze vrijwilligers. Hierbij nogmaals een oproep aan onze zéér gewaardeerde vrijwilligers om deze VOG-verklaring aan te vragen.

Voor de uitvoering van de aanvragen en als aanspreekpunt bij klachten en/of vragen hebben we een vertrouwenscommissie opgericht. Deze bestaat uit Geesje Bexkens, Paul Geerts en Sanne Smits. Voor het aanvragen van de VOG stuur je een mail naar [email protected] met jouw voorletters en achternaam + jouw emailadres. De leden van de vertrouwenscommissie vragen vervolgens de VOG aan. Je krijgt zelf een mail van het Ministerie van Justitie met een link om de aanvraag met jouw Digi-D te voltooien. Binnen 4 weken krijg je de verklaring thuisgestuurd. Lever deze in bij 1 van de leden de vertrouwenscommissie.

Er zijn geen kosten verbonden aan deze aanvraag. Mede door de steun van NOC/NSF kunnen vrijwilligers in de sport een gratis VOG aanvragen. Ons streven is om aan het eind van seizoen 2021/2022 te zorgen dat alle vrijwilligers een VOG hebben.

Op de website van VV Handel (VOG/Vertrouwenspersoon - V.V. Handel) hebben we 2 documenten geplaatst waar we extra uitleg geven over het VOG-beleid van VV Handel en de vertrouwenscommissie. Hopelijk blijkt in de toekomst dat we het opzetten van dit systeem onnodig is geweest, maar voorkomen is beter dan genezen.

We willen Geesje, Paul en Sanne bedanken voor het invullen van deze functie en wensen ze veel succes met de uitvoering hiervan.
Bij voorbaat dank voor jullie vrijwilligheid.

Bestuur VV Handel