Handel levert koppositie in

Molenven 7
5708DW
HELMOND

Het herfstkampioenschap, dat stond op het spel deze laatste competitieronde van 2022. Met één punt voorsprong waren de beste papieren voor Handel. Maar de blauwhemden troffen in promovendus Stiphout-Vooruit, dat de derde stek bezet, een geduchte tegenstander.

Binnen de eerste minuut creëerde Handel in Stiphout een dubbele kans om de score te openen. Door een te moeilijke hoek en een te korte teen bleven de gastheren overeind.

De mannen op de groene (kunst)mat hadden er zin in. In een hoog tempo golfde het spel op en neer. In de tiende minuut waren de gastheren dichtbij. Een afgemeten voorzet van rechts, werd door een aanvaller in kansrijke positie op het dak van Handels doel gekopt.

Aan de andere kant kegelde Giel Bos voorlangs na een vlotte blauw-witte combinatie.

Langzaam maar zeker bouwden de gastheren aan een licht overwicht. Bovendien slopen bij Handel wat slordigheden in het spel. En dat is nou net wat de blauwhemden zich, tegen een gedreven Stiphout-Vooruit, niet konden permitteren. Een onnodig weggeven hoekschop, werd vanaf links scherp bij de tweede paal getrapt, waar Thijs Hebels de thuisploeg op voorsprong bracht: 1 – 0

Gesteund door die voorsprong bleven de gastheren kordater in de duels en ook het veldspel was wat vloeiender. Toch kwam Handel voor rust nog tot enkele kansen. Helaas stond het vizier van Thijs Fonken te hoog afgesteld en miste de kopbal van Teun Graat de nodige kracht.

Aan Handelse kant werd een tandje bijgeschakeld de tweede helft. Een uitstekende actie van Job Roijakkers leverde in de 52ste minuut een hoekschop op. Geert van den Bosch belastte zich met die klus. In het zestienmetergebied kroonde Jori Vermeulen zich tot koning door het leer subliem tegen de touwen te knikken: 1 – 1

Toch leverde die bejubelde gelijkmaker niet het effect op waarop het blauw-witte publiek hoopte. Stiphout-Vooruit, dat met uitstekend spel indruk maakte, herpakte zich en was de baas op het veld. Bijna bezweek Handel onder de toenemende druk van de thuisploeg. Vanaf zo’n 25 meter streepte een van de tricolores op de verre paal. Het was voor de blauwhemden alle hens aan dek. De spanning was te snijden. Met vereende krachten bleven de Eikenwallers strijden om het zwaarbevochten punt over de streep te trekken. In de extra tijd leek Handels zelfs met een fortuinlijke driepunter aan de haal te gaan. Giel Bos perste er nog een sprint uit en knalde de bal vanaf links het vijfmetergebied in. Via een dubbele kluts, waar ook een been van Teun Graat bij betrokken was, caramboleerde de bal miraculeus langs de verkeerde kant van de paal.

Maar één van de gastheren, zo bleek, had het beste bewaard tot de allerlaatste seconde. In de tegenaanval, die in eerste instantie werd afgeslagen, liet hij een pegel los die heel Handel te machtig was. Daarmee schoot hij Stiphout-Vooruit naar de overwinning en op de ranglijst langszij: 2 – 1

De nieuwe lijstaanvoerder, en daarmee herfstkampioen is Bruheze.

Donderdag speelt Handel de bekerwedstrijd tegen OSS ’20. Aanvang in Oss 20:00 uur