Lekkere overwinning voor Handel

Stoottroepenweg 2 a
5364MV
ESCHAREN

Het zijn de voetbalverenigingen uit Grave, Escharen en Velp, die sinds 2020 zijn samengesmolten en nu spelen onder de vlag van EGS ’20. De prestaties van de nieuwe club zijn tot nu toe uiterst wisselvallig, zelfs grillig te noemen. Na twee nederlagen op rij zal EGS ’20 erop gebrand zijn het tij tegen Handel te doen keren.

Door het schrale weer uitgeweken naar het kunstgrasveld, lieten beide ploegen zich weer niet van de wijs brengen. In een hoog tempo werd de ene na de andere combinatie op de mat gelegd. Teun Graat, die door Geert van den Bosch in stelling werd gebracht, zag zijn inzet via een been over vliegen. Een schot van Thijs Fonken, vanaf rechts door Balder van Osch aangespeeld, miste de juiste koers.

Bijna verslikte keeper Tim van der Loo zich op een kopballetje. Het natte leer glipte door zijn vingers, maar viel gelukkig voor Handel op het dak van het doel. Even later herstelde hij zich knap door met een zweefduik een poeier van Myron van Dijk onschadelijk te maken.

Na een klein half uur ontsnapte Balder van Osch op links. Op zijn voorzet kwam Jeffrey Driessen knap voor zijn man en was daarmee iedereen te vlug af. De keeper was kansloos en kon slechts de bal uit het net vissen: 0 – 1

De EGS-doelman lag wel dwars bij een streep van Thijs Fonken en in de herkansing miste Jeffrey Driessen het nodige venijn.

Zeldzaam balverlies van Peter van den Bosch dwong Tim van der Loo tot actie. Een handje was net genoeg.

Aan de overkant moest de keeper als een speer zijn doelgebied uit om een blauw-witte counter te elimineren.

Op slag van rust leken de gastheren toch nog langszij te komen. Bij een uitval over rechts werd de bal over de hele defensie heen gelepeld. Hidde Leegstraten, die volledig vrij stond, joeg de bal onbesuisd het vangnet in.

EGS ’20 deed er een schepje bovenop de tweede helft. Met veel inzet en goed positiespel dwong het Handel achteruit. Maar ook de blauwhemden verzaakten allerminst. Met enorme inzet probeerde het de tegenstander van het lijf te houden. Toch was de afgeslagen bal vaak weer voor de gastheren. Mark van Erp en Peter van den Bosch gingen voorop in de strijd om bij de belegering van het Handelse strafschopgebied het hoofd boven water te houden. En met succes. Naarmate de wedstrijd vorderde, begonnen de krachten bij de tegenstander af te nemen. De Eikenwallers kregen weer vat op het spel en werden ook gevaarlijk. Tot drie keer toe dook een blauwhemd vrij voor de keeper op. Maar tot drie keer toe was de EGS-doelman, die daarmee een hoofdrol opeiste, de Handelse aanvallers de baas. Daardoor bleef de spanning te snijden. Hachelijke momenten voor het blauw-witte doel strandden door uitstekend verdedigend werk, of door onnauwkeurigheid van de gastheren. Gevoelsmatig leek er aan de extra tijd geen eind te komen. Maar dankzij het sterke collectief, lukte het Handel toch de zege veilig te stellen.